سفارش تبلیغ
صبا ویژن
احمدی نژاد در کابل: مبارزه با ریشه های تروریسم
 

 
 
احمدی نژاد در دیدار با حامد کرزی
آقای احمدی نژاد گفت ایران و افغانستان، هر دو قربانیان تروریسم هستند
محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران در سفر به کابل گفت که مبارزه علیه تروریسم، نیازمند "تعهد عمومی و تغییر در عملکرد بعضی قدرتهاست."

آقای احمدی نژاد گفت ایران و افغانستان، هر دو قربانیان تروریسم هستند و افزود که ملت ها و دولت های دو کشور می خواهند با ریشه های تروریسم، مبارزه جدی و قاطع صورت گیرد.

رییس جمهور ایران این سخنان را در کنفرانس مشترک خبری با حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان در کابل بیان کرد.

در جریان بازدید آقای احمدی نژاد از کابل، چندین تفاهم نامه نیز میان وزارت خانه های افغانستان و ایران امضا شد و در کنار آن، دو رییس جمهور نیز "تفاهم نامه جامع همکاری های مشترک" را امضا کردند.

"خشن و غیراخلاقی"

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران در سخنانش به مسئله تروریسم و عوامل رشد افراطگرایی در جهان اشاره کرد و گفت که "نظام های غیرعادلانه و قدرت هایی که برای تامین منافع خود محدودیت نمی شناسند" یکی از ریشه های تروریسم هستند.

آقای احمدی نژاد گفت که ایران، همانند افغانستان قربانی تروریسم است: "هم افغانستان و هم ایران، از تروریسم آسیب دیده است. ایران قربانی تروریسم سازمان یافته، تروریسم مورد حمایت بعضی قدرتها و تروریسم بسیار خشن و غیراخلاقی است."

رییس جمهور ایران گفت که مبارزه با تروریسم، در کنار تعهد عمومی، به تغییر برخورد بعضی قدرتها نیز نیاز دارد.

او گفت: "کانون هایی در دنیا هستند که وظیفه آنان تولید تروریسم است و اینها مورد حمایت هستند، اما با شاخه های این کانون که در دشت ها و کوه ها است، مبارزه می شود."

او افزود: "ملت و دولت ایران و ملت و دولت افغانستان، از ریشه مخالف تروریسم هستند و می خواهند مبارزه جدی و اثرگذار با آن صورت گیرد."

ایران و آمریکا

آقای احمدی نژاد در جواب سوالی در مورد اینکه ادعاها در مورد حمایت ایران از گروه طالبان در افغانستان تا چه حد درست است، گفت ایران همیشه طرفدار یک افغانستان با امن و پر قدرت بوده است.

ولی او افزود، کسانی که اسلحه ای شان آشکارا در افغانستان دیده می شود، باید مسئولیت بیشتری در قبال مردم این کشور داشته باشند.

حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان نیز در مورد روابط کشورش با ایران و آمریکا گفت که خوشحال است هر دو کشور، روابط خود را با افغانستان درک کرده اند.

آقای کرزی گفت روابط افغانستان و ایران براساس دوستی و برادری استوار است و همزمان، آمریکا نیز همکار استراتژیک افغانستان است.

او گفت: "آمریکا نیز مانند ایران نقش مهمی در بازسازی افغانستان داشته است. آمریکا در افغانستان جاده می سازد، مکتب می سازد و بیمارستان می سازد..."

اجلاس شانگهای

رییس جمهور ایران در راس یک هیات عالی رتبه دولتی به کابل آمده است.

منوچهر متکی، وزیر خارجه، علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، مجتبی ثمره هاشمی، مشاور رییس جمهوری و همچنین، استاندار خراسان رضوی و تعدادی از معاونان وزیران آقای احمدی نژاد را در سفر به افغانستان همراهی می کنند.

دیدار از کابل نخستین مرحله از سفر منطقه ای رییس جمهوری ایران است که طی آن آقای احمدی نژاد به کشورهای ترکمنستان و قرقیزستان هم سفر خواهد کرد.

قرار است آقای احمدی نژاد، همراه با رییس جمهوری مغولستان، به عنوان ناظر در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در بیشکک، پایتخت قرقیزستان برگزار می شود، شرکت کند.

تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، روسیه و چین اعضای سازمان همکاری شانگهای هستند.

دیدار آقای احمدی نژاد از کابل در حالی صورت می گیرد که اخیرا مقامات آمریکایی و بریتانیایی آشکارا جمهوری اسلامی را به کمک به شورشیان طالبان در افغانستان متهم کرده اند.

دولت ایران این اتهامات را رد کرده و بر حمایت از دولت افغانستان تاکید ورزیده است.

همچنین، حامد کرزی در سفر اخیر خود به ایالات متحده گفت که ایران در روند استقرار صلح در افغانستان و مبارزه با تروریسم و مواد مخدر از حامیان این کشور بوده است.

بی بی سی


نوشته شده در  سه شنبه 86/5/23ساعت  3:30 عصر  توسط محمد حسن دانش 
  نظرات دیگران()