سفارش تبلیغ
صبا ویژن
امیدواری کره جنوبی به رهایی بقیه گروگانها
 
گروگان های کره ای پس از آزادی از اسارت طالبان
آزادی گروگانها، بر اساس توافق میان طالبان و دولت کره جنوبی صورت می گیرد
کره جنوبی ابراز امیدواری کرده که هفت شهروند دیگر آن کشور که هنوز در اسارت گروه طالبان هستند، امروز پنجشنبه (8 سنبله) رها شوند.

طالبان روز گذشته دوازده نفر از این گروگانها در گروه های جداگانه آزاد کردند و هنوز هفت شهروند دیگر کره ای (کوریایی) را در اختیار دارند.

این افراد ظرف شش هفته گذشته در اسارت طالبان بوده اند.

این رهایی یک روز پس از آن صورت گرفت که دولت کره (کوریای)جنوبی اعلام کرد در مورد سرنوشت گروگان ها، به توافقی با طالبان دست یافته است.

طالبان روز گذشته دوازده گروگان خود را در میانجیگری با بزرگان قومی افغان آزاد کردند.

حاجی ظاهر، فردی که به عنوان میانجی عمل می کند، گفت او سه زن را که به گفته او، هر سه نفر شان صحیح و سالم بودند، در یک موتر (خودرو) تا منطقه ای در مرکز شهر غزنی همراهی کرده است.

روز گذشته مذاکره کنندگان طالبان اعلام کردند که با آزادی همه گروگانهای اهل کره (کوریای) جنوبی موافقت کرده اند.

چنون هو سئون سخنگوی ریاست جمهوری کره جنوبی گفت بر اساس توافق به دست آمده، گروگانهای این کشور در صورتی توسط طالبان آزاد خواهند شد که سئول، سربازان خود را از افغانستان، تا پایان سال جاری میلادی خارج کند.

کره جنوبی، دوصد سرباز در چارچوب نیروهای ائتلاف تحت فرمان آمریکا در افغانستان دارد.

سئول قبلا اعلام کرده بود که پیش از روی دادن گروگانگیری و مطرح شدن خواسته طالبان، در حال بررسی طرحی برای خروج نیروهای خود از افغانستان بوده است.

یک رهبر قبیله ای در جنوب افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفته است که گروگانهای باقی مانده کره ای "تا سه - چهار روز آینده" آزاد خواهند شد.

اما سخنگوی دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی گفت که نمی تواند زمان دقیق رهایی گروگانها را تایید کند.

آقای چنون افزود که کره جنوبی همچنین موافقت کرده است که از این پس، از سفر مبلغان مسیحی خود به افغانستان جلوگیری کند.

"حسن نیت"

دو گروگان آزاده شده کره ای
بیشتر گروگانها را زنان و دختران جوان تشکیل می دهند
بیست و سه شهروند کره جنوبی که گفته شده است برای یک موسسه امدادرسان مسیحی کار می کنند، ماه جولای گذشته، در حالی که با اتوبوس در حال سفر از قندهار به سوی کابل بودند، در منطقه شهرصفای ولایت غزنی ربوده شدند.

بیشتر این گروگانها زن هستند و طالبان تاکنون دو عضو مرد این گروه را کشته اند.

آنها همچنین در اقدامی که آن را "حسن نیت" اعلام کردند، دو گروگان زن این گروه را که بیمار بوده اند، آزاد کردند.

هیات بلندپایه ای از سوی دولت کره جنوبی، سرگرم مذاکره با نمایندگان گروه طالبان در ولایت غزنی افغانستان است.

تازه ترین دور این گفتگوها، روز سه شنبه شش سنبله (شهریور) آغاز شد.

طالبان همچنین خواهان آزادی همدستان خود از زندانهای دولت افغانستان شده اند، اما کابل گفته است که حاضر به مذاکره با گروگانگیران و پذیرش خواسته های آنان نیست.


نوشته شده در  پنج شنبه 86/6/8ساعت  1:0 عصر  توسط محمد حسن دانش 
  نظرات دیگران()

تاثیرات سیاست های جهانی بر روابط افغانستان و ایران
 

 
 
کرزی و احمدی نژاد
افغانستان و ایران دو کشور همسایه ای است که دست کم در دو سال اخیر از خبرسازترین کشورها در منطقه بوده اند
در حالیکه مقامات سیاسی ایران و افغانستان همواره تاکید می کنند که توانسته اند روابط شان را از تاثیرات بازی های بین المللی در منطقه دور نگهدارند ولی شماری از کارشناسان بر این باورند که تاثیر سیاست های منطقه ای غرب و آمریکا، کم کم بر روابط ایران و افغانستان نیز تاثیر گذاشته است.

دست کم چیزی که تاکنون هویدا است این است که اخیرا توجه به روابط این دو کشور همسایه در رسانه های غربی و همچنین رسانه های داخلی افغانستان پررنگ تر شده است.

افغانستان و ایران دو کشور همسایه ای است که دست کم در دو سال اخیر از خبرسازترین کشورها در منطقه بوده اند، خیلی از رویدادهای اصلی این کشورها مستقیما با مسایل جهانی و سیاست های کشورهای مقتدر چون آمریکا گره خورده است.

حضو به نسبت سنگین نیروهای آمریکا در افغانستان و امضای پیمان همکاریهای استراتیژیک میان آمریکا و افغانستان از یک سو و تنش میان ایران و آمریکا بر سر مساله هسته ای از سوی دیگر، صحنه سیاسی جالبی را در منطقه بوجود آورده است.

با این حال واقعا روابط افغانستان و ایران چگونه است و سیاست مداران دو کشور تا چه حد توانسته اند روابط خود را بدور از تاثیرات منطقه ای نگهدارند؟

در سه دهه اخیر که افغانستان درگیر شدیدترین بحرانهای سیاسی بود، ایران نقش مهم و برازنده ای در تحولات افغانستان داشت، ایران از مجاهدین در سالهای جنگ افغانستان علیه شوروی سابق حمایت کرد و حداقل هشت تشکل سیاسی در ایران بوجود آمد که حالا بخشی از بدنه اصلی دولت کنونی در افغانستان را می سازند.

بعد از سقوط رژیم طالبان در افغانستان، ایران در کنار آمریکا و جامعه جهانی از روند جدید سیاسی در این کشور حمایت کرد و در کنفرانس توکیو اعلام کرد که با پرداخت صدها میلیون دلار در بازسازی افغانستان سهم می گیرد.

منافع ملی ایران

نگران نیستیم
غلام رضا بهرامی، سفیر ایران در کابل
 تا جایی که ما می دانیم وظیفه نیروهای خارجی مستقر در افغانستان کمک به نیروهای امنیتی در افغانستان و مبارزه علیه تروریسم است، از سوی دیگر ما قادر به دفاع از خود و تامین منافع خود هستیم و از این نظر هیچ نگرانی نداریم
 
بهرامی
آنگونه که غلام رضا بهرامی، سفیر ایران در کابل می گوید روند بعد از توافقات بن در افغانستان با منافع ملی ایران هماهنگ بوده است.

آقای بهرامی می گوید: "ما می خواهیم کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان متوقف شود، زیرا ایران از این موضوع بیشترین آسیب می بیند، همچنین وقتی به مساله مهاجران افغان در ایران نگاه کنیم، آنها باید باز گردند، تحقق این دو هدف که برای ایران بسیار مهم است مستقیما بستگی دارد به اینکه در افغانستان یک دولت قوی و مرکزی وجود داشته باشد، ثبات و امنیت در این کشور وجود داشته باشد و افغانستان بتواند به سوی توسعه گام بردارد."

از این رو آقای بهرامی تاکید می کند که روابط کشورش با افغانستان در پنج سال گذشته، بیش از هر زمان دیگری نزدیک و شفاف بوده است و ایران دلایل زیادی برای حمایت از روند کنونی در افغانستان دارد.

دفاع از خود

سفیر ایران در کابل درحالیکه به تکرار با تعبیر بومی شدن برنامه ها در افغانستان تاکید می کند که باید دولت افغانستان هرچه بیشتر کمک شود تا همه برنامه ها از جمله تامین امنیت و مبارزه علیه مواد مخدر را به عهده بگیرد اما باور دارد که نیروهای خارجی مستقر در افغانستان تاکنون صرفا در چارچوب کمک به افغانستان عمل کرده و هیچ نگرانی برای کشور سومی نمی تواند باشد.

او می گوید: "تا آنجایی که ما می دانیم وظیفه نیروهای خارجی مستقر در افغانستان کمک به نیروهای امنیتی در افغانستان و مبارزه علیه تروریسم است و تا زمانیکه در چنین چارچوبی به وظایف شان عمل کنند یقینا نمی توانند مایه نگرانی برای هیچ کشور دیگری باشند."

آقای بهرامی می افزاید: "نکته دوم این است که ما قادر به دفاع از خود و تامین منافع خود هستیم و از این نظر هیچ نگرانی نداریم. از این رو باید اضافه کنم که ما در کنار جامعه جهانی سعی می کنیم به استقرار ثبات و توسعه در افغانستان کمک کنیم."

کمک نظامی آمریکا

سربازان ارتش افغانستان
آمریکا اخیرا کمک بیش از هشت ملیارد دلاری خود را برای تقویت برنامه های نظامی افغانستان اعلام کرد
اخیرا دولت آمریکا اعلام کرد که ۱۰ ملیارد دلار به افغانستان کمک می کند که بیش از هشت ملیارد آن برای امور نظامی و تقویت ارتش افغانستان به مصرف خواهد رسید، شماری از کارشناسان می گویند، چنین برنامه های اگر درست توضیح و توجیه نشود ممکن است مایه نگرانی برای کشورهای همسایه از جمله ایران شود.

ولی سلطان احمد بهین، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می گوید که این برنامه آمریکا براساس تقاضای دولت افغانستان صورت گرفته و مقصد از اجرای آن کاملا روشن است.

آقای بهین می گوید: "ما از یک و نیم سال به این سو همواره تاکید داشتیم که جامعه جهانی را به این امر متقاعد کنیم که تقویت نیروهای امنیتی افغان در مبارزه علیه تروریسم و تامین امنیت و ثبات افغانستان مهم است و این راه (تقویت نیروهای افغانی) هم ارزان تر است و هم نتیجه بهتری را به دنبال دارد."

اما آیا چنین دلایلی برای کشورهای همسایه از جمله ایران که در حال حاضر تنش جدی با ایالات متحد آمریکا دارد نیز می تواند قناعت بخش باشد؟

آیا فعالیت دپلماتیک افغانستان در پنج سال گذشته به اندازه ای فعال، مستقل و شفاف بوده است که بتواند به کشورهایی که نگاه مشکوک و دقیقی در مورد فعالیت های نظامی آمریکا در منطقه دارند، قناعت بخش باشد؟

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به این باور است که ایران نیاز حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان را برای این کشور درک می کند.

او می گوید: "چندی پیش آقای متکی وزیر خارجه ایران سفری به افغانستان داشت، در این سفر او خود تصریح کرد که لزوم و نیاز نیروهای خارجی مستقر در افغانستان برای ایران قابل درک است. این اظهارات آقای متکی بیان گر این مساله است که ایران بیش از هر کشور دیگر همسایه ما، در روند کنونی با افغانستان هماهنگ و همکار بوده است."

سیاست گنگ؟

ولی عبدالقیوم سجادی، کارشناس مسایل سیاسی و از نمایندگان پارلمان افغانستان نظر متقاوتی دارد. او معتقد است که سیاست خارجی افغانستان در این پنج سال، گاهی حتی برای خود دولت و مردم افغانستان نیز گنگ و نگران کننده بوده است.

آقای سجادی می گوید: "در بسیاری موارد سیاست خارجی افغانستان حتی برای کمسیون روابط بین المللی پارلمان این کشور روشن نیست، چه رسد به کسانیکه که از بیرون به سیاست خارجی ما نگاه می کنند."

داد نورانی، روزنامه نگار و از کارشناسان مسایل سیاسی در افغانستان نیز نظر مشابهی دارد، به نظر آقای نورانی یکی از دلایل اینکه در خیلی از موارد، زبان دپلماتیک افغانستان نارسا است، این است "که سیاست خارجی افغانستان در قبال برخی از کشورهای همسایه نمی تواند جدا از سیاست های منطقه ای آمریکا باشد."

خطر مداخله ایران

مداخله؟
داد نورانی
 وضعیت در حال حاضر به گونه ای است که ایران نامتمایل نیست که در افغانستان دخالت کند. شماری از طالبان حتی فرماندهان مهم آنها بعد از سقوط امارت شان در افغانستان به ایران متواری شدند و عده ای از آنها اکنون هم در ایران هستند، اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد بعید نیست که ایران در امور افغانستان مداخله کند آن هم به گونه ای که نشانه زیادی از خود بجا نگذارد
 
داد نورانی، روزنامه نگار
با این همه کارشناسان مسایل سیاسی در افغانستان باور دارند که افغانستان پیش از این همواره از این نظر آسیب دیده که نتوانسته در روابط خود توازن میان قدرت های بزرگ و کشورهای تاثیرگذار منطقه را حفظ کند.

به باور این کارشناسان حضور نیروهای خارجی به ویژه آمریکا در افغانستان اگرچه از یک طرف به سود افغانستان است، اما از سوی دیگر اگر سیاست خارجی درست مدیریت نشود، ممکن است زیان این حضور در دراز مدت بیشتر از نفع آن باشد.

داد نورانی معتقد است که اگر مدیران سیاست خارجی افغانستان نتوانند اطمینان لازم را به کشورهایی که از حضور آمریکا نگرانند بدهند، این کشورها از جمله ایران توانایی آن را دارند که اوضاع را بی ثبات کنند.

آقای نورانی می گوید: "وضعیت در حال حاضر به گونه ای است که ایران نامتمایل نیست که در افغانستان دخالت کند. شماری از طالبان حتی فرماندهان مهم آنها بعد از سقوط امارت شان در افغانستان به ایران متواری شدند و عده ای از آنها اکنون هم در ایران هستند."

او می افزاید: "اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد بعید نیست که ایران در امور افغانستان مداخله کند آن هم به گونه ای که نشانه زیادی از خود بجا نگذارد."

روابط حساس و شکننده

با این حال، هم مقامات ایرانی و هم مقامات دولت افغانستان همواره تاکید دارند که هیچ سند و شاهدی مبنی بر اینکه نشان دهد ایران به شورشیان در افغانستان کمک کرده وجود ندارد.

اخیرا یک روزنامه نگار غربی که در مرزهای افغانستان با ایران مدتی را سپری کرده بود، از برخی شورشیان نقل قول کرد که سلاح ایرانی در دست دارند و یا هم مجروحان شورشیان به شکل رایگان در ایران تداوی شده و دوباره به محل بازگشته اند.

اما مقامات هر دو کشور تاکید دارند که چنین مواردی نمی تواند دلیل همکاری ایران با شورشیان باشد.

آقای بهرامی، سفیر ایران در کابل می گوید همکاری های اطلاعاتی میان دو کشور وجود دارد و در مواردی که آنها افراد مشکوک را شناسایی کنند با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

از اظهارات مقامات دو کشور و همچنین از بررسی های کارشناسان چنین بر می آید که روابط میان افغانستان و ایران هم نسبت به خیلی از کشورهای همسایه دیگر افغانستان و هم نسبت به زمانهای پیش از این در حال حاضر گسترده، حسنه و به نفع هر دو کشور است؛ اما درعین حال شکننده و حساس.


نوشته شده در  سه شنبه 86/5/23ساعت  3:33 عصر  توسط محمد حسن دانش 
  نظرات دیگران()

احمدی نژاد در کابل: مبارزه با ریشه های تروریسم
 

 
 
احمدی نژاد در دیدار با حامد کرزی
آقای احمدی نژاد گفت ایران و افغانستان، هر دو قربانیان تروریسم هستند
محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران در سفر به کابل گفت که مبارزه علیه تروریسم، نیازمند "تعهد عمومی و تغییر در عملکرد بعضی قدرتهاست."

آقای احمدی نژاد گفت ایران و افغانستان، هر دو قربانیان تروریسم هستند و افزود که ملت ها و دولت های دو کشور می خواهند با ریشه های تروریسم، مبارزه جدی و قاطع صورت گیرد.

رییس جمهور ایران این سخنان را در کنفرانس مشترک خبری با حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان در کابل بیان کرد.

در جریان بازدید آقای احمدی نژاد از کابل، چندین تفاهم نامه نیز میان وزارت خانه های افغانستان و ایران امضا شد و در کنار آن، دو رییس جمهور نیز "تفاهم نامه جامع همکاری های مشترک" را امضا کردند.

"خشن و غیراخلاقی"

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران در سخنانش به مسئله تروریسم و عوامل رشد افراطگرایی در جهان اشاره کرد و گفت که "نظام های غیرعادلانه و قدرت هایی که برای تامین منافع خود محدودیت نمی شناسند" یکی از ریشه های تروریسم هستند.

آقای احمدی نژاد گفت که ایران، همانند افغانستان قربانی تروریسم است: "هم افغانستان و هم ایران، از تروریسم آسیب دیده است. ایران قربانی تروریسم سازمان یافته، تروریسم مورد حمایت بعضی قدرتها و تروریسم بسیار خشن و غیراخلاقی است."

رییس جمهور ایران گفت که مبارزه با تروریسم، در کنار تعهد عمومی، به تغییر برخورد بعضی قدرتها نیز نیاز دارد.

او گفت: "کانون هایی در دنیا هستند که وظیفه آنان تولید تروریسم است و اینها مورد حمایت هستند، اما با شاخه های این کانون که در دشت ها و کوه ها است، مبارزه می شود."

او افزود: "ملت و دولت ایران و ملت و دولت افغانستان، از ریشه مخالف تروریسم هستند و می خواهند مبارزه جدی و اثرگذار با آن صورت گیرد."

ایران و آمریکا

آقای احمدی نژاد در جواب سوالی در مورد اینکه ادعاها در مورد حمایت ایران از گروه طالبان در افغانستان تا چه حد درست است، گفت ایران همیشه طرفدار یک افغانستان با امن و پر قدرت بوده است.

ولی او افزود، کسانی که اسلحه ای شان آشکارا در افغانستان دیده می شود، باید مسئولیت بیشتری در قبال مردم این کشور داشته باشند.

حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان نیز در مورد روابط کشورش با ایران و آمریکا گفت که خوشحال است هر دو کشور، روابط خود را با افغانستان درک کرده اند.

آقای کرزی گفت روابط افغانستان و ایران براساس دوستی و برادری استوار است و همزمان، آمریکا نیز همکار استراتژیک افغانستان است.

او گفت: "آمریکا نیز مانند ایران نقش مهمی در بازسازی افغانستان داشته است. آمریکا در افغانستان جاده می سازد، مکتب می سازد و بیمارستان می سازد..."

اجلاس شانگهای

رییس جمهور ایران در راس یک هیات عالی رتبه دولتی به کابل آمده است.

منوچهر متکی، وزیر خارجه، علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، مجتبی ثمره هاشمی، مشاور رییس جمهوری و همچنین، استاندار خراسان رضوی و تعدادی از معاونان وزیران آقای احمدی نژاد را در سفر به افغانستان همراهی می کنند.

دیدار از کابل نخستین مرحله از سفر منطقه ای رییس جمهوری ایران است که طی آن آقای احمدی نژاد به کشورهای ترکمنستان و قرقیزستان هم سفر خواهد کرد.

قرار است آقای احمدی نژاد، همراه با رییس جمهوری مغولستان، به عنوان ناظر در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در بیشکک، پایتخت قرقیزستان برگزار می شود، شرکت کند.

تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، روسیه و چین اعضای سازمان همکاری شانگهای هستند.

دیدار آقای احمدی نژاد از کابل در حالی صورت می گیرد که اخیرا مقامات آمریکایی و بریتانیایی آشکارا جمهوری اسلامی را به کمک به شورشیان طالبان در افغانستان متهم کرده اند.

دولت ایران این اتهامات را رد کرده و بر حمایت از دولت افغانستان تاکید ورزیده است.

همچنین، حامد کرزی در سفر اخیر خود به ایالات متحده گفت که ایران در روند استقرار صلح در افغانستان و مبارزه با تروریسم و مواد مخدر از حامیان این کشور بوده است.

بی بی سی


نوشته شده در  سه شنبه 86/5/23ساعت  3:30 عصر  توسط محمد حسن دانش 
  نظرات دیگران()

شورشیان افغان در پاکستان حمایت می شوند: مشرف
 

 
 
مشرف (چپ) به همراه مقامات افغان در فرودگاه کابل
وزیر صحت عامه افغانستان (سمت راست) از آقای مشرف در فرودگاه کابل استقبال کرد
پرویز مشرف، رییس جمهور پاکستان در حضور صدها نماینده از هر دو کشور افغانستان و پاکستان در کابل پذیرفت که شورشیان در افغانستان از خاک کشورش حمایت می شوند.

آقای مشرف گفت که مبارزه با این عوامل و حلقات، مسئولیت حکومت و مردم پاکستان است و در این راستا خواستار همکاری افغانستان شد.

آقای مشرف صبح امروز به منظور شرکت در آخرین روز اجلاس بزرگ جرگه امن منطقه ای، وارد کابل شد.

این اجلاس، حدود هفتصد نماینده را از دو کشور افغانستان و پاکستان، با هدف جستجوی راه حلی برای مشکلات امنیتی افغانستان و پاکستان و ایجاد استراتژی مشخصی برای مبارزه با گروه های تروریستی در کابل گردهم جمع کرده است.

شرکت کنندگان اجلاس صلح ظرف روزهای گذشته بحث های داغی در مورد روابط دو کشور افغانستان و پاکستان و عوامل افزایش تندرویی در این دو کشور داشتند.

"حرکت مشترک"

رییس جمهور مشرف گفت: "ما (افغانستان و پاکستان) هر یک در قبال کشورهای خود مسئولیت داریم. مسئولیت افغانستان این است که برای دست یافتن به صلح تلاش کند"

آقای مشرف افزود: "در مقابل ما (پاکستان) هم مسئولیتی داریم: شکی ندارم که شورشیان در افغانستان از خاک ما حمایت می شوند و مسئولیت ما این است که اجازه ندهیم حلقات حامی شورشیان در خاک ما به فعالیت خود ادامه دهند."

آقای مشرف، مسئولیت های افغانستان و پاکستان را "حرکت مشترک" توصیف کرد و گفت که باید برای دست یابی به این اهداف، هر دو کشور یکجا با هم کار کند.

حمایت از شورشیان
مشرف
 شورشیان در افغانستان از مناطق قبایلی و از خاک ما حمایت می شوند، شکی در این مورد ندارم. مسئولیت ما این است که اجازه ندهیم حلقات حامی شورشیان در خاک ما به فعالیت خود ادامه دهند و باید بر مرزهای خود کنترول داشته باشیم
 
پرویز مشرف
او افزود: "من به عنوان یک مسلمان همان چیزی را می گویم که در دل دارم. این را من به شما ضمانت می دهم که به حرفهایم عمل می کنم، من از آنانی نیستم که در زبان یک چیز می گویند در دل چیزی دیگری دارند."

مبارزه با "طالبانیزه شدن"

آقای مشرف در ادامه به مشکلاتی که در افغانستان وجود دارد اشاره کرد و طالبان را بخشی از مردم این کشور خواند که باید به زندگی عادی سوق داده شوند.

او گفت: "ما باید وضعیت را بشناسیم. طالبان بخشی از جامعه افغانستان هستند. برخی از آنان جاهل هستند و نمی دانند چه می کنند، باید با بخشی از آنان همدردی شود."

رییس جمهور پاکستان افزود که باید به جای طالبان، با طالبانیزه کردن افغانستان مبارزه شود.

او گفت: "طالبان انسان هستند، ولی طالبانیزه شدن، یک مفکوره است. باید با این مفکوره مبارزه کرد."

آقای مشرف یافتن راه حل برای این مشکل را وظیفه دولت افغانستان و نمایندگان مردم این کشور خواند و اضافه کرد که باید در کنار عملیات نظامی، برنامه های اقتصادی و اجتماعی در افغانستان افزایش یابد.

اعتماد سازی

پرویز مشرف در سخنرانی خود خطاب به حدود هفتصد نماینده افغانستان و پاکستان و مقامات دولتی دو کشور گفت خوشحال است که پیام دوستی و برادری مردم پاکستان را همراه با خود آورده است.

کلید صلح
شرکت کنندگان اجلاس صلح
 شما (شرکت کنندگان) نماینده های مردم هستید و کلید صلح در دست شماست، من خوشحال هستیم که پیام کامیابی این جرگه را با خود به پاکستان می برم
 
پرویز مشرف
آقای مشرف که حرفهایش با کف زدن های حاضرین دنبال می شد گفت: "من از ته دل می گویم که مردم و حکومت پاکستان با شما (افغانستان) برادری و اتحاد می خواهند و می خواهند در خوشی های شما شریک شوند."

ولی آقای مشرف تاکید کرد که اگر هر دو کشور در راستای اعتماد سازی در بین هم تلاش نکنند، کاری از پیش نخواهد رفت.

رییس جمهور مشرف گفت، حل مشکلات افغانستان و پاکستان نیاز به اتحاد و باهمی دارد و به گفته او، این اتحاد تا زمانی که اعتماد بین دو کشور وجود نداشته باشد، بوجود نخواهد آمد.

حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان نیز که پس از آقای مشرف سخنرانی خیلی کوتاهی داشت، خطاب به همتای پاکستانی خود گفت: "می خواهم به رییس جمهور مشرف بگویم که اعتماد افغانستان با شماست."

پرویز مشرف جرگه امن منطقه ای را "موفقانه" توصیف کرد و گفت که آرزو دارد نتایج این جرگه به سود هر دو کشور بی انجامد.

آقای مشرف گفت: "من از دستاوردهای این جرگه بسیار امید دارم. شما (شرکت کنندگان) نماینده های مردم هستید و کلید صلح در دست شماست. من خوشحال هستیم که پیام کامیابی این جرگه را با خود به پاکستان می برم."


نوشته شده در  یکشنبه 86/5/21ساعت  3:16 عصر  توسط محمد حسن دانش 
  نظرات دیگران()

دفاع کرزی از ایران در سفر به آمریکا
 
حامد کرزی
آقای کرزی که روابط نزدیکی با واشنگتن دارد، ارتباط افغانستان با ایران را بسیار بسیار نزدیک خواند
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان که به آمریکا سفر کرده، به دفاع از عملکرد ایران در کشورش پرداخته و جمهوری اسلامی را "یاری رسان و بخشی از راه حل" در افغانستان خوانده است.

مقام های آمریکایی در ماه های اخیر دولت ایران را متهم کرده اند که به نیروهای طالبان و مخالفان دولت کرزی کمک می کند، اتهامی که مقام های ایرانی مکررا آن را رد کرده اند.

آقای کرزی در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفته است: "ایران از حامیان افغانستان بوده، چه در روند صلح و مقابله با ترور و چه در مبارزه علیه مواد مخدر."

برخی ناظران می گویند اظهارات مثبت رئیس جمهور افغانستان در مورد ایران در شرایطی که ایالات متحده این کشور را بزرگترین تهدید برای منطقه خوانده، نشانگر موقعیت دشوار افغانستان در رابطه با دو کشور اثرگذار اما در تقابل با یکدیگر است.

حامد کرزی که پنج سال پیش و درپی حمله نیروهای آمریکایی به کشورش به قدرت رسید، ارتباط نزدیکی با واشنگتن دارد و در عین حال در گفتگویش با سی ان ان ارتباط افغانستان با ایران را نیز "بسیار بسیار خوب و بسیار بسیار نزدیک" نامید.

 فکر می کنم ایران هر دو طرف ماجرا را گرفته ... هم به دولت افغانستان یاری می رساند و هم اقداماتی در راستای کمک به طالبان همچون اسلحه رسانی انجام می دهد
 
رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا

رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده که به تازگی از سفر خاورمیانه به کشورش بازگشته، روز یکشنبه در سخنانی که به اظهارات آقای کرزی اشاره داشت گفت: "فکر می کنم ایران هر دو طرف ماجرا را گرفته ... هم به دولت افغانستان یاری می رساند و هم اقداماتی در راستای کمک به طالبان همچون اسلحه رسانی انجام می دهد."

ایران همواره اتهام ارتباط با طالبان و ارسال اسلحه برای گروه های مخالف دولت در افغانستان را رده کرده است.

روز یکشنبه کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، بار دیگر ایران را تهدیدی برای امنیت منطقه خوانده و به دفاع از تصمیم واشنگتن برای قرارداد چند ده میلیارد دلاری اسلحه با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس پرداخته است.

خانم رایس ایران را متهم کرده که امنیت کشورهای "دوست و متحد آمریکا" در منطقه را به خطر می اندازد. این در حالی است که مقام های ایرانی حضور نظامی ایالات متحده در عراق، افغانستان و برخی کشورهای عربی در خاورمیانه را عامل اصلی بحران می دانند.


نوشته شده در  دوشنبه 86/5/15ساعت  11:24 صبح  توسط محمد حسن دانش 
  نظرات دیگران()

گفتگوهای امنیتی کرزی و بوش آغاز شد
 
دیدار بوش و کرزی
"ایران" در دستور کار دیدار حامد کرزی و جورج بوش است
حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان برای گفتگو با همتای آمریکایی خود وارد کمپ دیوید، استراحتگاه تابستانی رئیس جمهور ایالات متحده در نزدیکی واشنگتن شده است.

حامد کرزی و جورج بوش قرار است در گفتگوهای خود درباره موضوع هایی مانند مبارزه با طالبان و القاعده، افزایش تلفات غیرنظامی عملیات نیروهای ناتو در افغانستان و روابط این کشور با همسایگانش مذاکره کنند.

آقای کرزی بعدازظهر یکشنبه وارد کمپ دیوید شد و مورد استقبال آقای بوش و همسرش قرار گرفت.

رئیسان جمهور آمریکا و افغانستان قرار است پس از دیدارغیر رسمی یکشنبه شب خود، روز دوشنبه پس از گفتگوهای رسمی با خبرنگاران صحبت کنند.

تجارت مواد مخدر، توسعه اقتصادی افغانستان و سرنوشت گروگان های کره ای طالبان نیز در دستور کار این دیدار قرار دارد.

طالبان پیش از این دو تن از ۲۳ گروگان کره ای خود را کشته است.

"نگرانی از ایران"

کارشناسان از گفتگوهای دو روزه رهبران آمریکا و افغانستان به عنوان دیداری راهبردی برای ارزیابی راه های برخورد با روند رو به رشد فعالیت های طالبان نام می برند.

آقای بوش همچنین قرار است در این گفتگوها از آقای کرزی بخواهد برای مبارزه با فساد اداری، نفوذ دولت را در سراسر افغانستان افزایش دهد.

ایالات متحده امسال ده میلیارد دلار برای تقویت نیروهای امنیتی افغانستان در اختیار این کشور می گذارد و به گفته خبرنگار بی بی سی در واشنگتن، آقای بوش خواستار نمایان شدن نتیجه این اقدام در سطح جامعه افغانستان است.

در این حال، کارشناسان می گویند آقای بوش در دیدار با آقای کرزای درباره نگرانی واشنگتن از افزایش نفوذ ایران در افغانستان نیز صحبت می کند.

حامد کرزی در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان، با رد این نگرانی نقش ایران در کشورش را مفید دانسته بود.

از سوی دیگر، آقای کرزی از افزایش تلفات غیرنظامی عملیات نیروهای ناتو در افغانستان نگران است و قصد دارد از آقای بوش بخواهد تا فشار سیاسی را بر پاکستان برای مقابله با نیروهای طالبان و القاعده در نواحی مرزی افزایش دهد.

بی بی سی


نوشته شده در  دوشنبه 86/5/15ساعت  11:18 صبح  توسط محمد حسن دانش 
  نظرات دیگران()

حبس 110 ساله برای سرباز آمریکایی
 
جس اسپیلمن
اظهارات ضد و نقیضی درباره نقش جس اسپیلمن در حمله محمودیه صورت گرفته است
یک سرباز آمریکایی به دلیل ایفای نقش در تجاوز به یک دختر 14 ساله عراقی و قتل او و اعضای خانواده اش به 110 سال حبس محکوم شده است.

جس اسپیلمن در توطئه با هدف تجاوز و قتل مجرم شناخته شده است.

در مارس 2006، زمانی که چهار سرباز آمریکایی به این خانواده عراقی در محمودیه حمله کردند، جس اسپیلمن مراقب بود که کسی هم قطارانش را در حال ارتکاب جرم نبیند.

این سرباز طولانی ترین حکم حبس را بین اعضای این گروه دریافت کرده است.

چهار سرباز دیگر که به گناه خود اعتراف کرده اند محکومیت هایی بین 5 تا 100 سال دریافت کرده اند.

پنجمین سرباز به دلیل اخراج از ارتش در دادگاه مدنی محاکمه خواهد شد.

اتهامات نادرست

پیشتر در محاکمه ای نظامی در کنتاکی که یک هفته طول کشید، جس اسپیلمن به تلاش برای جلوگیری ازاجرای عدالت، ایجاد حریق عمدی بدرفتاری با اجساد و نوشیدن الکل اعتراف کرد.

اگر چه مدعی العموم این سرباز را به مشارکت در تجاوز یا قتل متهم نکرده اند اما معتقدند که او در حالی که مشغول نوشیدن ویسکی و بازی ورق با سایر سربازان بوده، در برنامه ریزی برای این حمله شرکت کرده است.

پاول کورتز، یکی از سربازانی که خود در این حمله محکوم شده به دادگاه گفته زمانی که او و دیگران عبیر قاسم الجنبی را نگه داشته بودند و به او تجاوز می کردند، جس اسپیلمن در چند قدمی آنها ایستاده بود و هیچ تلاشی برای متوقف نمودن آنها نکرده بود.

سربازان بعد از تجاوز به عبیر او را به قتل رسانده اند.

با این همه جیمز بیکر، یکی دیگر از این سربازان شهادت داده در چند بخش از اعترافاتش که پیش نویس آن با اجازه خود او توسط بازپرس ها تهیه شده، در نقش جس اسپیلمن به دروغ اغراق شده است.

جمعه شب یک هیئت منصفه دادگاه نظامی رای به گناهکار بودن آقای اسپیلمن داد.

استیون گرین که ظاهرا سردسته این گروه بوده پیش از متهم شدن، به دلیل اختلال شخصیت از ارتش اخراج شده بود.

او در صورت مجرم شناخته شدن با حکم اعدام روبرو خواهد بود.

روز جمعه یک گروهبان آمریکایی نیز به دلیل قتل یک شهروند عراقی در حمله ای جداگانه مجرم شناخته شد و توسط دادگاه نظامی در کالیفرنیا به 15 سال حبس محکوم شد.


نوشته شده در  یکشنبه 86/5/14ساعت  8:9 صبح  توسط محمد حسن دانش 
  نظرات دیگران()

تاکتیکهای آدم ربایی طالبان در افغانستان
 

 
 
شهروندان کره ای ربوده شده
شهروندان کره جنوبی که در افغانستان گروگان گرفته شده اند
در گذشته به ندرت پیش می آمد که خارجی ها در افغانستان طعمه آدم ربایی شوند.

اما از حدود چهار سال پیش، که طالبان یک مهندس ترک را در جنوب افغانستان ربودند، این رویه تغییر کرده است.

بعد از آن ماجرا گاه و بی گاه خبرهایی از ربوده شدن خارجیان در افغانستان منتشر می شود، و در ماههای اخیر این روند افزایش بی سابقه ای داشته است.

امدادرسانان خارجی و روزنامه نگاران، و نیز افغانهایی که با سازمان های بین المللی کار می کنند، هدف اصلی آدم ربایی ها بوده اند.

هفته گذشته طالبان 23 شهروند کره (کوریا) جنوبی را - که بیشتر آنها زنان مسیحی کارگر بودند - در ولایت غزنی در جنوب غرب کابل گروگان گرفتند. تا به حال جسد یکی از گروگان ها پیدا شده است.

طالبان خواستار آزادی هشت تن از اعضای گروه خود از زندان شده و گفته اند اگر خواسته هایشان برآورده نشود گروگان های بیشتری را خواهند کشت.

"سیاست موفق"

یکی از فرماندهان طالبان، ربودن خارجی ها به قصد معاوضه آنها با اعضای زندانی طالبان را "سیاستی بسیار موفق" خوانده است.

مقامات افغان می پذیرند که شورشیان طالبان، از ربودن خارجیان به عنوان وسیله ای برای فشار آوردن بر دولت حامد کرزی، که مورد حمایت غرب است، استفاده می کنند.

ربایندگان معمولا خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان، آزادی اعضای زندانی طالبان و دریافت پول در ازای آزادی گروگان ها می شوند.

دولت افغانستان نیز از طرف کشورهایی که شهروندانشان ربوده شده اند، زیر فشار بسیار شدیدی قرار دارد.

یکی از موارد آدم ربایی در افغانستان که خیلی درباره آن صحبت شد، ربوده شدن دانیله ماستروجیاکومو، خبرنگار ایتالیایی، به همراه راننده و مترجم افغانش، در اوایل سال جاری میلادی بود.

گفته می شود دولت ایتالیا در آن زمان فشار بسیار زیادی برای آزادی آقای ماستروجیاکومو بر حامد کرزی وارد کرد و تا آنجا پیش رفت که تهدید به خروج 2000 سرباز ایتالیایی از افغانستان کرده بود.

دانیله ماستروجیاکومو
دانیله ماستروجیاکومو تصور می کرد که کشته خواهد شد
آقای ماستروجیاکومو نهایتا در یک فرایند تبادل شدیداً انتقادآمیز آزاد شد. در ازای آزادی او پنج عضو بلندپایه زندانی طالبان آزاد شدند که برادر ملا دادالله، فرمانده مقتول طالبان، یکی از آنان بود. طالبان سر دو افغان ربوده شده را نیز بریدند.

"معامله"

در موردی دیگر گفته می شود که مبلغ قابل توجهی برای آزادی گابریله تورسلو، یک گروگان ایتالیایی دیگر، به ربایندگان پرداخت شده است.

از دولتهای افغانستان و ایتالیا به دلیل شیوه ای که برای آزادی این گروگانها در پیش گرفتند، انتقاد شده است.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل، از کشورهای عضو این سازمان خواسته است قوانین مشترکی برای نحوه برخورد با گروگان گیری وضع کنند.

ناظران گمان می کنند "معامله کردن" با گروگان گیران، صرفا به طالبان کمک کرده است.

وزیر داخله افغانستان می گوید اگر شهروندان خارجی قبل از سفرهایشان با ما مشورت کنند و در مسائل امنیتی با پلیس همکاری کنند، خطر ربوده شدن کاهش خواهد یافت.

مقامات افغان تقصیر اصلی را متوجه بی توجهی شهروندان خارجی و افغان هایی که با آنها کار می کنند، می دانند.

ازمری بشری، سخنگوی وزارت داخله افغانستان، می گوید: "مثلا این شهروندان کره جنوبی را در نظر بگیرید. آنها اتوبوسی اجاره کردند تا از کابل به قندهار سفر کنند، بدون اینکه با ما مشورتی کرده باشند."

او ادامه می دهد: "ما نمی توانیم بدون همراه داشتن کاروانی از نیروهای امنیتی از این جاده عبور کنیم. ما می دانیم که خطر امنیتی بالاست و شورشیان کنترل بخشهایی در اطراف این جاده را در دست دارند."

"بنابراین این گروگان گیری ها تا حدی نتیجه نا امنی است، اما دلیل اصلی آن بی توجهی خارجیانی است که اهدافی سهل الوصول اما مهم هستند."


نوشته شده در  سه شنبه 86/5/9ساعت  2:4 عصر  توسط محمد حسن دانش 
  نظرات دیگران()

تمام جاده های حیات خود را آمده ایم به پابوس مرگ

محمد حسن دانش

خدا حافظ ، دوران کودکی ، دوران که هیچ  غم و غصه نداشتم دلم خوش بود به اسباب بازی کوچکی که بدست می آوردم  .

خدا حافظ ای کوچه های  که کودکی مرا مدفون کرده اید ای باغهای که سایه بان خرد سالی من بودید وای کوههای سرسبز راش و دشت های که قدم های کوچک خود را روی بستر گرم شما می گذاشتم ، خدا حافظ ای دهکده کوچک سرسبز که کودکی مرا به یاد داری خیلی وقت ها شده که چهره زیبای شما را ندیدم.

اما اینک من از بدرقه قلب خود باز می گردم ، از تدفین روح خود ، از مجلس که در آن به بناگوش ارزوهایم کافور مالیده ند، ببین چقدر سپیدم چقدر سپید و سوگوار ، این شکوفه های کفن جوانی منند. کفنی که در آن قلب خونین مرا پچیده اند.

نفرین بر جاودانگی ، که مارابه  دنبال خود به پرتگاه نیستی می کشاند ، نفرین بر جاویدانگی که لولوی مرگ را در شیشه های کودکی ما تکان می دهد . نفرین بر عشق زندگانی رنج آلود کبوتران ، نفرین بر عشق ، سمبلی که در آن قند می زنیم تا طعم خون خویش را در یابیم ، نفرین بر عشق سمبل که در آن پرمی زنیم .

اینک من از پای درختی که قلبم را به خاک سپرده ام ، باز می گردم ، از محل ملاقات من و عشق ، از محل تلاقی دومرگ ، در رودخانه خشک، ما از نخستین روز آغاز به پایان رسیده ایم ، همه باز می گردیم حتی رفتن ، باز می گردیم بسوی مرگ ، هر قدم مارا به مرگ نزدیک تر می کند ، پس هر قدم ما بسوی مرگ است ، زیرا همه جاده های مستقیم منحنی اند امدن و باز گشتن ، وصال جدایی است ، هیج کس به هیج چیز نمی رسد در این جهان ، تمام جاده های حیات خود را آمده ایم به پابوس مرگ .

همه گناهکارانی پارساییم و تهمت های بر دامن معصومیت، با رنج های ابدیمان ، با دستهای که نذورات ازلی عشق و مرگ را تقسیم می کنند ، ما کاهنان خردسال معبد مرگیم ،دوشیزگان مذکر راهبان راهزن ، و مردانِ مئونثِ عاشق.

برخاسته ایم تا فروافتیم و آمده ایم تا باز گردیم ، ما فرزانه ابلهانیم که شکنجه راعشق، و مرگ را حیات می خوانیم

من نیز در زمره فریب خوردگان فردایم ، مردانی که تا لحظه مرگ در تمنای حیات می سوزند،و تا جهنم فراق است از دامان آرزو بر نمی دارند ، و انسان را حریص آفریده اند حتی بر خدا وند ، و همه بهشت های خداوند ،که آرزوهای پارسایی را کفایت نمی کند.

 

با احترام

غرب کابل- صبح دوشنبه8/5/1386 (دانش)

 


نوشته شده در  دوشنبه 86/5/8ساعت  12:3 عصر  توسط محمد حسن دانش 
  نظرات دیگران()

 

کابل

آژانس خبرى پژواک، سوم اسد

 

 پاکستان تاریخ  نخستین اجلاس جرگه امن مشترک  میان افغانستان و پاکستان را اعلان  نمود.

 

جاوید اقبال چیمه، سخنگوى وزارت امور داخله پاکستان روز گذشته در یک نشست خبرى اظهار داشت که نخستین اجلاس  جرگه امن مشترک به تاریخ  ٩ اگست ( ١٨ اسد )  در کابل تدویر مى یابد.

 

سخنگوى وزارت امور داخله پاکستان اظهار امیدوارى نمود که  این اجلاس در رفع سوء تفاهمات و تقویه صلح و همکارى میان هردو کشور مفید واقع شود.

 

اما محمد آصف ننگ، سخنگوى کمیسیون تدارکاتى جرگه امن افغانستان  به تاریخ سوم اسد به آژانس خبرى پژواک گفت که این جرگه مشترک است و تاریخ آن مشترکاً اعلان خواهد شود.

 

وى در حالى که اعلان پاکستان را نیز رد نکرد، افزود که قرار است نخستین نشست در  جریان هفته دوم ماه اگست دایر شود.

 

وحید عمر معاون دارالانشاى کمیسیون تدارکاتى جرگه امن از جانب افغانستان   نیز به آژانس خبرى پژواک تائید نمود که نخستین  اجلاس جرگه امن در جریان هفته دوم ماه اگست سال جارى برگزار  خواهدشود.

 

وى علاوه کرد که این نشست براى چهار روز  در خیمه لویه جرگه  دوام خواهد داشت و بشمول   روساى جمهور هر دو کشور ٧٠٠ تن از هر دو طرف در آن اشتراک خواهند ورزید.

 

به گفته وى، لست  اشتراک کننده گان جانب افغانستان تعیین شده است و اشتراک کننده گان از تمام اقشار و اقوام کشور،  نماینده گان شوراى ملى، شوراى هاى ولایتى، نهاد هاى جامعه مدنى، معلولین  و دیگران میباشند.

 

وحید عمر افزود که در آخرین سفر کمیته تخنیکى کمیسیون تدارکاتى پاکستان به کابل فیصله شد که ناظرین بین المللى در روز هاى افتتاحیه و  اختتامیه  اجلاس اشتراک خواهند کرد.

 

به گفته عمر، آنها در آخرین مرحله آماده گى براى این نشست قرار دارند و تلاش دارند تا این اجلاس بطور بهتر برگزار شود.

 

گفتنى است که پیشنهاد تدویر جرگه امن منطقوى سال گذشته از جانب رئیس جمهور حامد کرزى در ملاقات مشترک با جنرال پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان و جورج بوش رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در واشنگتن صورت گرفته که  همه آنها در مورد تدویر آن موافقه نموده بودند.

 

قرار است در این نشست در مورد خشونت ها در افغانستان و مناطق سرحدى پاکستان، رفع سوء تفاهمات  میان هر دو کشو و راه کار هاى مبارزه علیه تروریزم بحث شود.

 

براى تدویر اولین نشست جرگه امن مشترک کمیسیون هاى تدارکاتى از جانب هردو کشور تشکیل گردید که کمیسیون هاى مذکور چندین بار  براى این منظور  با هم ملاقات نموده اند.

 

کمیسیون جانب افغانستان  متشکل از پیر سید احمد گیلانى بحیث رئیس و اعضاى آن  حاجى محمد محقق عضو ولسى جرگه،  فضل الهادى شینوارى رئیس پیشین ستره محکمه ، حاجى دین محمد والى کابل، اسدالله وفا والى هلمند، فضل احمد معنوى، حسن تخارى، عبدالخالق حسینى، آمنه افضلى و فاروق وردگ میباشند.

 

همچنان آفتاب احمد خان شیرپاو رئیس کمیسیون تدارکاتى پاکستان و اعضاى آن على محمد اورکزى والى ایالت سرحد، اویس احمد غنى والى بلوچستان،  سردار یارمحمد رند وزیر دولت در امور مناطق سرحدى و غازى گلاب جمال وزیر دولت در امور فرهنگى آن کشور، میباشند.

 

محمد ویس

 

 


نوشته شده در  یکشنبه 86/5/7ساعت  8:27 صبح  توسط محمد حسن دانش 
  نظرات دیگران()

   1   2   3      >